Tyrrell P34 Cosworth - šešių ratų F-1 bolido istorija

Pasaulio autosporto istorijoje buvo labai daug sprendimų, kurie versdavo pergalvoti susiklosčiusius stereotipus. Vienas iš kardinaliausių sprendimų laikomi 1975 metais pasirodę formulės 1 bolidai su šešiais ratais. Tokį sprendimą priėmė inžinieriai kurdami Tyrrell P34 Cosworth bolidą.
Nors pradžioje kompanija Tyrrell naudodama Ford Cosworth variklį ir naujo tipo transmisiją net negalvojo apie tokį sprendimą, tačiau vien variklio pranašumo nepakako. Inžinieriai pradėjo analizuoti aerodinamiką. Vienas didesnių trukdžių buvo dideli priekiniai formulės ratai. Sprendimas priekyje naudoti 4 mažus ratus pasirodė logiškas. Tokiu būdu iki minimumo buvo galima sumažinti priekinių ratų pasipriešinimą.

Kitas svarbus argumentas, buvo priekinių ratų sukibimo didinimas. Šiaip ar taip nors ir mažesnių ratų naudojimas padidino bendrą ratų lietimosi su kelio danga plotą. Tačiau prieš 1975 metų rugsėjo 22 dieną parodydami savo kūrinį plačiai visuomenei kompanijos Tyrrell inžinieriai sprendė visą eilę problemų, su kuriomis nebuvo susidūrę darydami bolidus su 4 ratais.

Didžiausias iššūkis buvo susijęs su 10 colių dydžio F-1 padangų kūrimu. Teko ilgai įtikinėti padangų gamintojus, kad jie sutiktų gaminti tokias padangas formulei 1. Pagaliau susitarimas buvo pasiektas su Goodyear kompanija.

Pirmų testų metu komandos inžinieriai buvo maloniai nustebinti priekinės bolido dalies sukibimu. Tačiau padidinta ratų trintis ir jos dydis iššaukė temperatūros problemas. Ratai smarkiai kaito. Padangos greitai dėvėjosi. Iš esmės šios problemos taip ir nepavyko išspręsti.

Pirmi pasirodymai F-1 trasose teikė daug vilčių. Jau pirmame etape bolidas kvalifikacijoje parodė trečią laiką. Tačiau lenktynes baigė avarija dėl perkaitusių ratų. Sekančio sezono eigoje du Tyrrell P34 Cosworth bolidai bendroje kvalifikacijoje užėmė trečią ir ketvirtą vietas. Tai pastūmėjo toliau dirbti su šiuo prototipu.

Viso buvo pagaminta net penkios Tyrrell P34 Cosworth versijos. Tačiau greitas priekinių padangų dėvėjimasis taip ir liko bolido „Achilo kulnu“. Kompanija spaudė Goodyear gaminti naujo mišinio 10 colių padangas. Tačiau galiausiai Goodyear atsisakė tiekti šias, tik vienai formulei skirtas, padangas ir nusprendė daugiau dėmesio skirti įprastoms bolidų padangoms.

1977-78 metų pakeitimai daugiau rėmėsi nauja aerodinamika. Tačiau geresnių rezultatų lenktynėse pasiekti nepavyko. Taip teko atsisakyti šio inovacinio projekto. O vėliau naudoti 6 ratus F-1 boliduose uždraudė lenktynių vadovybė. Taip šis bolidas įsirašė į F-1 istoriją kaip daugiausiai ratų naudojantis bolidas.

Dabar šios formulės yra geidžiamas muziejų ir privačių automobilių kolekcininkų eksponatas. Karst nuo karto pasirodantis senų sportinių automobilių parodose ir lenktynėse.

Komentarai

Kategorijos